Met de ÖBB Nightjet naar Zwitserland: dit moet je weten!
Met de nightjet reis je 's nachts naar de bergen!

Met de ÖBB Nightjet naar Zwitserland: dit moet je weten!

Activiteiten 24 oktober 2023
Met de nightjet reis je 's nachts naar de bergen!
Met de Nightjet naar de bergen!

Yvonne ging met haar zoon D. van 8 jaar met de Nightjet naar Zwitserland. Een nachttrein die rechtstreeks van Amsterdam, Utrecht of Arnhem naar Basel of Zürich gaat met slaapplekken in een aparte slaapwagon. Een uitgebreide ervaring en handige tips lees je allemaal in dit blog.

Wil je meer foto’s en video’s zien? Bekijk dan hier onze instastorie en volg ons meteen om in de toekomst niks te missen! Op onze socials delen we ook lezerstips die niet altijd op de website staan.

Met de Nightjet of toch met de auto naar Zwitserland?

Heel eerlijk? Onze laatste ervaring met treinen naar Zwitserland was nou niet bepaald een succes. Waar in Zwitserland de treinen stipt op tijd rijden, brandschoon zijn en zéér kindvriendelijk, is onze ervaring in Duitsland niet altijd zo goed.

De laatste keer namen we een middagtrein richting Basel vanuit Arnhem. Het eerste stuk vanuit Arnhem met een regionale trein en in Hannover overstappen in de ICE naar Basel. Het leek perfect, met vanaf Arnhem slechts 1x overstappen. Maar helaas….vanaf het vertrek hadden we al veel vertraging en reed de trein op veel trajecten langzaam. Gevolg? Overstap gemist in Hannover en toen begon de ellende….

Even leek het erop dat we zelfs zouden gaan stranden omdat we de laatste trein naar Basel niet meer gingen halen. Gelukkig ging het nog net goed, maar… al met al een reis van zo’n 10 uur en met onze peuter kwamen we diep in de nacht in Basel aan. Niet heel fijn en mijn treinliefde was door deze ervaring behoorlijk bekoeld. De volgende keer toch maar weer de auto?

De Nightjet, rechtstreeks naar Basel

Als ik besluit om een mama-zoon trip te maken in de herfstvakantie kom ik toch weer in een dilemma. Zelf in één keer rijden tot midden Zwitserland is ver, dan moet ik eigenlijk wel een extra overnachting boeken. Misschien toch nog een keer kijken naar de mogelijkheden per trein. Er staat mij ergens bij dat er ook een rechtstreekse nachttrein gaat, dat zou voor ons tweeën wel perfect zijn.

Ik begin mijn zoektocht op internet en kom uit bij de Nightjet, een nachttrein die rechtstreeks naar verschillende bestemmingen rijdt, waaronder Basel en Zürich in Zwitserland. In Arnhem stap je rond 22 uur op en heel vroeg in de ochtend (rond 6.00 uur) arriveer je in Basel. Je kunt kiezen voor een zitplaats, ligplaats of slaapplaats. Hmm, dit klinkt toch wel heel aantrekkelijk. Ik hoef niet het hele stuk in mijn ééntje te rijden, ik hoef niet halverwege te overnachten en het scheelt aanzienlijk veel tijd.

Sneller en goedkoper dan met de auto!

Hoewel ik nog steeds wat ’treinvrees’ heb, gok ik het erop. Dit keer hoeven we niet over te stappen, dus een aansluiting missen met alle gevolgen van dien is al niet aan de orde. Manlief is ook blij, want nu hoeft hij de auto niet 5 dagen te missen, win-win!

Qua prijs: onze twee retour tickets voor een gedeelde ligplaats in een vierpersoons rijtuig vanaf Arnhem naar Basel en weer terug zijn 400 euro bij elkaar. Heel acceptabel, want benzine, vignet en een tussenovernachting zou nog duurder zijn. Hoewel ik nog steeds een beetje huiverig ben, kies ik voor de Nightjet. Met als motto; het kan alleen maar beter worden dan de vorige keer!

Let op: de prijzen schommelen en zijn afhankelijk van reisperiode en beschikbaarheid. Onze tickets zijn pas 2 weken voor vertrek geboekt, hoe eerder je boekt, hoe goedkoper vaak!

Op de informatieborden kan je zien waar je rijtuig is.
Op de informatieborden kan je zien waar je rijtuig is.

Vanuit Arnhem met de Nightjet naar Zwitserland

Vanuit Deventer nemen we de trein van 20.44 uur naar Arnhem centraal. De Nightjet vertrekt pas om 22.02 uur, maar ik wil ruim van tevoren er zijn. Bovendien moet je eigenlijk ook al 15 minuten eerder aanwezig zijn.

”Ik vind het wel spannend mama! Straks ligt er iemand heel hard te snurken.” zegt D. We hebben straks een ligplaats in een gedeeld slaaprijtuig voor in totaal 4 personen. Je kunt ook een privé slaaprijtuig boeken, maar die waren niet meer beschikbaar. ”Komt wel goed!” probeer ik hem gerust te stellen, hoewel ik het zelf ook best wel spannend vind.

Dan komt de Nightjet het station binnengereden. Op ons ticket staat het wagonnummer en op de informatieborden staat duidelijk aangegeven wat de indeling van de trein is en waar welke wagon is. De wagonnummers staan duidelijk vermeld op de deur van iedere wagon, kan niet missen.

Ook hier staan duidelijk de nummers van de rijtuigen aangegeven.
Ook hier staan duidelijk de nummers van de rijtuigen aangegeven.
De gang waar aan de linkerkant de slaapvertrekken zijn.
De gang waar aan de linkerkant de slaapvertrekken zijn.

Een slaaprijtuig helemaal voor onszelf!

De trein bestaat uit wagons met zitplaatsen en helemaal achterin zijn er aparte slaapwagons. Al snel hebben we ‘onze’ wagon gevonden. De deurtjes van de wagons zijn smal. Gelukkig hebben we geen grote koffers, maar alleen onze rugtassen bij ons. Daar gaan we, de trein in en op zoek naar onze ligplekken. De nummers van onze ligplekken staan ook op ons ticket vermeld.

”Hier moeten we zijn mama!” roept D. enthousiast. We schuiven de deur open, doen de gordijntjes opzij en zien daar… niemand. We hebben geluk, want we hebben de hele slaapcoupé voor onszelf.

In de Nightjet naar Zwitserland: klein maar fijn!

Onze slaapcoupé is klein maar fijn. Aan weerskanten zijn drie bedden boven elkaar. Het middelste bed is nog niet uitgeklapt, dus we kunnen op het onderste bed nog even ‘normaal’ zitten. Er is een smal gangpad en uiteraard een raam met uitzicht. Het andere raam kijkt uit naar het gangpad van de trein dat langs alle slaapvertrekken loopt. Voor de ramen hangen gordijnen en daarmee is het behoorlijk donker.

Onze bagage kunnen we onder het bed kwijt of helemaal bovenin. Gelukkig hebben we rugtassen, want in de couchettes is geen plek voor grote, harde koffers. Deze kan je wel verderop in de trein zetten, maar ik vind het fijner om alle bagage bij me te houden. Ook zien we nog twee stopcontacten en heeft elke ligplek een eigen lampje. Ook is het compartiment af te sluiten van binnenuit, ook dat vind ik heel prettig.

Toilet en wastafel op de gang

Onze slaapplek heeft geen eigen sanitair, dit zit op de gang en gelukkig wel in dezelfde wagon. Er is een aparte wc en daarnaast een aparte ruimte met een wastafel en spiegel. Het ziet er netjes en schoon uit.

Hier is het middenbed nog niet uitgeklapt en kan je eerst nog even zitten op de banken.
Hier is het middenbed nog niet uitgeklapt en kan je eerst nog even zitten op de banken.
Klein maar fijn, een slaapvertrek van de Nightjet die je ook privé kunt boeken.
Klein maar fijn, een slaapvertrek van de Nightjet die je ook privé kunt boeken.

Slapen in de Nightjet naar Zwitserland

Op het bovenste bed liggen stapeltjes beddengoed klaar. Een kussen, een lakenzak en een fleecedekentje. Alles is wel krap, met z’n tweeën prima en met een eigen gezin ook, maar als je hier met zes personen moet omkleden lijkt me dat wel een uitdaging.

Met de trap klimmen we naar ons bedje toe. De temperatuur is prima, er zit ook nog een ventilator die je harder of zachter kunt doen. We stappen in ons lakenzak en zijn klaar voor de nacht. Het ‘bed’ is vrij hard. Wij hebben dan ook een ligplaats en geen slaapplaats.

Een ligplaats en geen slaapplaats

De ligplaats is meer een soort van bank waar je languit kunt liggen. Het is vrij hard, want je hebt dus geen matras zoals in een normaal bed. Wil je dat, dan moet je een slaapplaats boeken i.p.v. een ligplaats, maar die zijn wel een stukje duurder. Ik ben 1.76 meter en kan prima languit liggen, maar ben je langer dan 1.80 meter dan moet je wel je benen intrekken. Ook zijn de slaapplaatsen niet heel breed. Er zit gelukkig wel een hekje, zodat je onmogelijk naar beneden kunt vallen. Zeker met kinderen, heel fijn!

Donker maar wel veel lawaai….

Daar liggen we dan, in de Nightjet naar Zwitserland die inmiddels al door Duitsland raast. Het is al bijna 23 uur dus de hoogste tijd om te gaan slapen. Ik zet de wekker op een half uurtje voor aankomst. Last van medepassagiers hebben we niet en het is ook lekker donker, maar de trein zelf maakt behoorlijk wat lawaai. Dat valt me wel tegen en had ik van tevoren niet zo ingeschat.

Ik ga rustig liggen, maar in slaap vallen lukt me niet. Nu moet ik zeggen dat ik van alle ‘opwinding’ ook nog behoorlijk wakker ben, maar het geluid van de trein helpt ook niet erg mee. Het schommelen van de trein is daarentegen wel aangenaam, je wordt er echt een beetje van in slaap gewiegd. Althans D., die ligt al heerlijk te slapen en lijkt geen last te hebben van de herrie.

Tip: oordopjes mee!

Na een tijdje wakker te zijn geweest bedenk ik me dat ik nog ergens oordopjes heb. Perfect, met oordoppen in is het geluid een stuk minder en val ik uiteindelijk in een onrustige slaap. Ik word wakker van de wekker en heb – nadat ik mijn oordoppen in had- uiteindelijk toch best aardig geslapen. Zeker niet zoals thuis, maar ik voel me wel voldoende uitgerust. D. ligt zelfs nog te slapen.

Aankomst van de Nightjet in Zwitserland

De trein is redelijk goed op schema en is slechts zo’n 20 minuten vertraagd. Ondertussen komt een conducteur langs en vraagt of we een ’take away’ ontbijtje willen. Prima, dat gaat er wel in. Het ontbijt is eenvoudig maar lekker met keuze uit koffie, thee of warme chocolademelk en we krijgen ieder 2 kaiserbroodjes met jam.

Inmiddels zijn we al bijna in Basel en dat is natuurlijk gewoon top! Ook al heb ik niet zo goed geslapen als thuis, de tijd vliegt voorbij. We pakken onze tassen weer in en met onze rugtassen op zijn we in Zwitserland!

Vroeg in de ochtend komen we aan in Basel.
Vroeg in de ochtend komen we aan in Basel.

Als ‘ervaren Nightjet-riders’ weer terug naar Nederland

Na een aantal dagen gaan we met dezelfde Nightjet weer terug vanuit Basel naar Zwitserland. Zouden we weer de coupé voor onszelf hebben? Helaas, als we instappen horen we dat er in Basel nog 3 andere reizigers zullen instappen, in totaal dus met z’n 5en in een 6-persoonscoupé.

Oeff…. dat wordt krap. Gelukkig komt slechts 1 van de 3 andere passagiers opdagen. Zij ligt in een bed boven mij. Dit keer doe ik gelijk mijn oordoppen in en nu val ik vrijwel meteen in slaap.

Rond 8.00 uur komen we aan in Arnhem. Weliswaar met ruim een uur vertraging, maar dat maakt me niet zoveel uit. Dit keer heb ik echt heel prima geslapen. Het ontbijt wordt gebracht en D. spot zelfs nog een paar hazen als hij met een warme choco uit het raam kijkt.

Er zijn standaard 6 persoons couchettes met aan weerszijden 3 slaapplekken.
's Nachts reizen en in de ochtend op plaats van bestemming.
’s Nachts reizen en in de ochtend op plaats van bestemming.

Onze conclusie van reizen met de Nightjet

Ja! We kunnen de Nightjet aanraden, maar wel met een paar kanttekeningen. Allereerst vond ik het als alleen reizende ouder met kind een heel fijn alternatief voor de auto. Geen urenlange autorit waarbij je ook niet kunt wisselen en dus bijna wel moet gaan overnachten. Nu had ik alle tijd voor D. en konden we in de trein nog even samen een spelletje doen.

Wij hadden een gedeelde coupé en geluk dat we deze op de heenweg niet met andere hoefden te delen. Het delen van de coupé met één of twee anderen zou ik nog overwegen, maar ik zou zelf niet kiezen voor een 6-persoons coupé.

Verder moet je niet al teveel luxe vewachten. Het is echt een ligplaats en geen slaapplaats met een volwaardig bed. Het is een vrij harde bank waarop je prima languit kunt liggen, maar niet meer dan dat. Wil je meer luxe, dan moet je een slaapplaats boeken, die hebben meer een soort van bed met matras en een eigen wastafeltje.

Zou ik wederom de Nightjet boeken? Ja! Wat ik vooral top vind, is dat de Nightjet dus rechtstreeks naar Basel gaat. Ook al heeft de trein vertraging, zit je eenmaal in de Nightjet, dan kom je hoe dan ook aan op je bestemming.

Verder scheelt het gewoon heel veel tijd. Ook al slaap je niet zoals in je eigen bed, de tijd gaat snel en je rust meer uit dan in de auto. Daarnaast is het ook wel echt een belevenis, zeker als je met je gezin je eigen coupé hebt.

Met de Nightjet naar Zwitserland: praktische informatie

Enthousiast geworden en overweeg je ook een reis met de Nightjet? Dan is de onderstaande informatie handig om te weten.

Boven of onder liggen in de Nightjet?

De coupé’s met de ligplaatsen zijn uitgerust met 6 plekken (3 aan elke kant). Je kunt kiezen voor een privé coupé of een gedeelde coupé, die je dan deelt met 4 of 6 personen. De coupé is echt krap, ik zou niet aanraden om met je kind in een gedeelde 6-persoons coupé te gaan liggen. Idealiter zou ik gaan voor een privé coupé.

Kies je voor een gedeelde coupé dan raad ik de onderste ligplekken aan. Aan de raamzijde heb je dan nog een stopcontact voor je telefoon en mocht je er ’s nachts uitmoeten, dan hoef je niet het steile trappetje af. Onder dit bed kan je ook rugzakken kwijt.

Of toch liever een zitplaats?

De nightjet heeft ook rijtuigen met zitplaatsen zoals in een normale trein. Deze zijn een stuk(je) goedkoper, echter:

  • In deze rijtuigen blijft het (felle) licht de hele nacht aan
  • In deze rijtuigen komen veel mensen middenin de nacht binnen of gaan er juist weer uit

Meer informatie over de verschillende categorieën vind je ook hier op de website van de Nightjet.

Wat krijg je in de Nightjet naar Zwitserland?

Boek je een ligplek, dan krijg je beddengoed. Dat bestaat uit een lakenzak, kussen en fleechedeken (zoals je in het vliegtuig krijgt). Mijn zoon had het best een beetje koud in de trein, dus ik zou ook gewoon een trui / vest meenemen waarin je eventueel ook kunt slapen.

Verder krijg je een flesje water en in de ochtend een eenvoudig ontbijt (koffie/thee/choco en 2 broodjes jam per persoon).

Wat meenemen?

  • Oordoppen (best wat lawaai in de trein)
  • Eventueel kleine handdoek (voor gezicht wassen / tanden poetsen)
  • Powerbank (er zijn 2 normale stopcontacten, maar soms duurt laden langer of als er meer personen zijn, heb je misschien meer stopcontacten nodig)

Kies voor handige kleding en ‘slim inpakken’

De coupé’s zijn allemaal echt heel klein. Je kunt je er dus niet uitgebreid omkleden (zeker niet in de gedeelde coupé’s). Kortom, zorg voor handige kleding waarin je eventueel ook in kunt slapen. Op de terugweg ging ik gewoon slapen in mijn thermo legging die ik nog onder mijn wandelbroek had zitten.

Ook hadden we ieder slechts 1 grote rugzak en daarnaast had ik 1 kleine rugzak met alleen wat spullen voor onze overnachting (toiletspullen, kleine handdoek etc.). Er is in de coupé geen ruimte om al je spullen te gaan in- en uitpakken. Ook passen er alleen rugzakken / sporttassen of kleine handbagage trolley’s in de coupé, maar geen grote, harde koffers.

Vroege check-in

In de ochtend kan je even je gezicht wassen en je tanden poetsen, maar that’s it. Als het even kan, probeer dan bij je volgende accommodatie een vroege check-in te regelen, zodat je daar even kunt douchen.

Op de heenreis heb ik echt niet heel goed geslapen (ook omdat ik het gewoon best even spannend vond om in mijn eentje deze reis te maken per trein), dus ook handig om de dag erop een ‘rustig’ programma te hebben. Op de terugweg heb ik overigens meer dan prima geslapen!

Grote koffers passen niet in de couchette van de Nightjet, rugtassen, sporttassen of kleine trolley's wel.
Grote koffers passen niet in de couchette van de Nightjet, rugtassen, sporttassen of kleine trolley’s wel.

Prijzen en boeken van de ÖBB Nightjet naar Zwitserland

Exacte prijzen zijn afhankelijk van de reisperiode en gezinssamenstelling. Ook is het afhankelijk of je kiest voor een zitplaats (zou ik niet aanraden), ligplaats of slaapplaats en of je deze privé boekt of gemeenschappelijk.

Alle exacte prijzen kan je hier vinden op de website van de Nightjet.

Wintersport met de nachttrein naar Oostenrijk of Zwitserland

Wij gingen met de Nightjet naar Zwitserland in de herfstvakantie. Je kunt ook met de trein op wintersportvakantie. Zeker voor éénoudergezinnen kan dit zeker een uitkomst zijn. Je kunt aparte treintickets boeken, maar TUI biedt ook complete vakanties aan.

Meer lezen

Met de Nightjet kan je heel veel mooie plaatsen in de bergen makkelijk bereiken. Hieronder onze aanraders voor een gave trip per trein:

Hebben we jou kunnen inspireren? Dan maak je ons blij! En ons niet alleen, dit blog is namelijk tot stand gekomen in samenwerking. Natuurlijk zijn onze blogs altijd gebaseerd op onze eigen mening en reiservaringen.


Yvonne (1984) is samen met Manolito (1983) de oprichter van Kids in de bergen, hét travelblog voor de leukste uitjes en vakanties in de bergen met kinderen. Van kinds af aan heeft Yvonne een grote voorliefde voor de bergen. Inmiddels reist ze met haar gezin ook zo vaak mogelijk naar de bergen, zowel in de zomer als winter. Naast travelblogger is Yvonne werkzaam als docent marketing en hospitality voor de opleiding Tourism Management op Saxion in Deventer.

Deel deze blog met je vrienden: