Rega: de (berg)reddingsdienst in Zwitserland

Rega: de (berg)reddingsdienst in Zwitserland

Zwitserland 2 januari 2025

Rega, ik had er nooit van gehoord. Tot 13 januari 2024. Toen werd ik na een rodelongeval door de Rega helikopter naar het ziekenhuis gebracht. Wat was ik blij met de Rega, want de bergen zijn machtig mooi, maar niet zonder gevaar. In dit blog lees je alles over de Rega, de onmisbare Zwitserse bergreddingsdienst in de lucht die letterlijk levens redt!

Wie en wat is de Rega?

De Rega staat dag en nacht paraat om mensen in nood in Zwitserland en Zwitsers in de rest van de wereld te hulp te schieten. Dit gebeurt uitsluitend door de lucht, met de inzet van vliegtuigen en helikopters. Per jaar helpt de Rega maar liefst 1400 mensen die in een noodsituatie zitten en acuut hulp nodig hebben. Jaarlijks worden er 21.000 missies in Zwitserland en wereldwijd uitgevoerd.

Wil je meer informatie over de geschiedenis van de Rega? Bekijk dan de video hieronder.

Accepteer de statistieken, marketing cookies om deze video te bekijken.

En daar ging ik met de Rega….

Voor 13 januari 2024 had ik zelf geen idee wat en wie de Rega was. Totdat ik na een rodelongeluk kermend van de pijn op de piste zat. Het was al gauw duidelijk dat ik vanwege de pijn niet met een sneeuwscooter naar beneden kon. Wat was ik blij dat er een Rega helikopter kwam om mij naar het ziekenhuis te brengen.

Thuis verdiepte ik me verder in het werk van de Rega en las ik dat het hoofdkantoor van de Rega in Zürich zit. Tijdens ons bezoek in Zürich namen we een kijkje bij het hoofdkantoor van de Rega. Voor mij extra speciaal na mijn eigen ervaring.

Let op: het hoofdkantoor van de Rega is niet zomaar te bezoeken, voor consumenten zijn er speciale ‘dagen’. Meer informatie hierover vind je onderaan dit blog.

Nadat onze dochter nog even mocht opwarmen in de helikopter werd ik daarna naar het ziekenhuis gebracht.
Nadat onze dochter nog even mocht opwarmen in de helikopter werd ik daarna naar het ziekenhuis gebracht.

Naar het hoofdkantoor van de Rega in Zürich

”Ik kan echt niet wachten!” mijn oudste van 10 jaar staat te popelen om de reddingsvliegtuigen en helikopters te gaan aanschouwen. Tijdens mijn ‘crash’ was hij gelukkig niet mee, maar hij baalde flink dat hij de reddingsoperatie niet had gezien. Bij aankomst bij het hoofdkantoor van de Rega in Zürich kijken we eerst een video waarin wordt uitgelegd hoe de Rega te werk gaat.

Binnen 15 minutenis de Rega ter plaatse

De Rega-bemanningen en hun ultramoderne reddingshelikopters staan 24 uur per dag, 365 dagen per jaar klaar voor de Zwitserse bevolking en iedereen die in Zwitserland is en acuut medische hulp nodig heeft. Gestationeerd op 14 helikopterbases verspreid over het hele land, kunnen ze elke locatie in Zwitserland binnen 15 minuten vliegen bereiken. En dat klopt wel; hoewel het in mijn beleving uren duurde voordat de helikopter er was, was deze ook bij mij binnen 15 minuten ter plaatse.

Binnen 15 minuten is de Rega ter plaatse.
Binnen 15 minuten is de helikopter ter plaatse.

Niet alleen maar ongelukken in de bergen

Ook horen we dat de Rega niet alleen maar helpt bij ongelukken in de bergen, maar ook in stedelijk gebied. Denk aan iemand met een vroeggeboorte, een hartaanval of een verkeersongeval.

Dankzij de op maat gemaakte apparatuur die Rega heeft ontwikkeld – bijvoorbeeld een hartlongmachine, een mobiele couveuse of een reddingstakel – zijn de reddingteams goed voorbereid op elke situatie. Niet alleen in de bergen dus.

Ook ondersteunt de Rega noodzakelijk en actuut vervoer tussen ziekenhuizen. Denk aan premature baby’s die zo snel mogelijk naar een ander, gespecialiseerd ziekenhuis moeten worden gebracht.

Ook in stedelijk gebied wordt Rega ingezet.
Ook in stedelijk gebied wordt Rega ingezet.

De ambulance vliegtuigen

Naast een brede vloot van 20 verschillende helikopters heeft de Rega ook drie ambulance vliegtuigen. Deze worden ingezet om Zwitsers die in het buitenland zijn te repatriëren. De vliegtuigen vertrekken vanaf het hoofdkantoor van Rega bij het Zürich airport. Helikopters vertrekken hier trouwens niet. Deze staan alleen bij het hoofdkantoor voor onderhoud en reparatie.

De vliegtuigen hebben een complete intensive care unit aan boord om zelfs de meest zieke patiënten veilig te kunnen vervoeren. ”Er zijn twee ambulance vliegtuigen op missie, maar één staat nog in de hangar en kunnen jullie bekijken.” vertelt de vriendelijke dame die ons rondleidt. D. kan zijn geluk niet op en kan niet wachten om naar de hangar te gaan.

Een kijkje achter de schermen bij het Operations center

Maar nog even geduld, na de film gaan we eerst kijken bij het Operations center. Achter het glas zien we verschillende medewerkers zitten bij een soort van call center. Hier nemen de vluchtcoördinatoren de noodoproepen aan die binnenkomen via het Rega-noodnummer 1414. Rekening houdend met alle lopende missies mobiliseren ze de dichtstbijzijnde geschikte bemanning.

Tip: als je de Rega app hebt (gratis te downloaden) en je hebt hulp nodig, dan ziet het Operations center meteen je locatie en kunnen ze sneller hulp sturen.

Een belangrijke taak!

Tijdens de missie voorzien ze de bemanning voortdurend van relevante informatie en coördineren ze met de persoon die alarm slaat, de operatiepartners en de ziekenhuizen. Deze centrale coördinatie en ondersteuning van de bemanningen door het Rega Operations Center verhoogt ook de veiligheid tijdens de missies. Zo informeren de vluchtcoördinatoren ook de bemanning over andere luchtruimgebruikers en voorzien hen van actuele meteorologische gegevens van Rega’s eigen weerstations.

Vluchtcoördinator word je niet zomaar

De centrale coördinatie van de missies is bijzonder belangrijk, omdat air rescue geen kantonale grenzen kent. De inzet van de helikopter, als snel transportmiddel, is gebaseerd op andere factoren, zoals de topografie, de heersende weersomstandigheden of de algemene situatie van de missie in het hele land.

De vluchtcoördinatoren van Rega hebben specialistische kennis op het gebied van geneeskunde, geografie, meteorologie en luchtvaart. Daarnaast spreken ze ten minste drie van de nationale talen van Zwitserland vloeiend. Kortom, vluchtcoördinator word je niet zomaar.

Live overzicht welke missie’s worden uitgevoerd

We zien een paneel met lampjes. Hierop zien we live welke helikopters en vliegtuigen op een missie zijn. Kleurcodes geven de exacte status aan, bijvoorbeeld dat een helikopter of vliegtuig gaat vertrekken of al een missie heeft voltooid en onderweg is naar het ziekenhuis met een patiënt. Zelf zie ik vanaf welke basis ‘mijn helikopter’ is vertrokken. Heel bijzonder om nu het van de andere kant te zien en te horen hoe ‘mijn missie’ achter de schermen is gecoördineerd.

We kunnen live zien welke Rega heli's en vliegtuigen op missie zijn.
We kunnen live zien welke Rega heli’s en vliegtuigen op missie zijn.

Een missie in het donker: extra uitdaging

Ook horen we dat één op de vier missies (waaronder die van mij) die door een reddingshelikopter worden uitgevoerd, plaats vindt in het donker. Dat betekent een extra uitdaging. Gelukkig zijn de Rega helikopters goed uitgerust en maken ze gebruik van ultramoderne technische hulpmiddelen. Dit zijn onder andere speciaal voor Rega ontwikkelde nachtkijkers die restlicht versterken.

Zelf de helikopters en ambulance vliegtuigen bekijken

Dan is het tijd om zelf de helikopters en ambulance vliegtuigen te bekijken. We lopen een grote hangar in waar nog maar één ambulance vliegtuig staat. Eén is op missie en de andere is net naar buiten gegaan en staat klaar om te vertrekken.

Een kijkje in het ambulance vliegtuig

”Wow, dit is wel vet mam!” zegt D. terwijl hij duidelijk onder de indruk is. Voor ons staat een ambulance vliegtuig en we mogen zelfs binnen kijken. En dat is zeker indrukwekkend. Aan boord is een complete intensive care unit, waarbij de meeste zieke patiënten veilig vervoerd kunnen worden. De zorg is daarmee vergelijkbaar met een ‘normale’ intensive care, behalve dat er geen operatie faciliteiten zijn.

”Kijk daar gaan ze!” We zien hoe een bemanning buiten het vliegtuig instapt, klaar om op missie te gaan. Een jetbemanning bestaat altijd uit ten minste twee piloten, een boordarts en een intensive care verpleegkundige. Samen met de vluchtarts biedt de intensive care-verpleegkundige de patiënt professionele medische zorg.

Een ander Rega ambulance vliegtuig is net naar buiten gegaan.
Een ander Rega ambulance vliegtuig is net naar buiten gegaan.

De helikopters van dichtbij

Daarna kijken we bij de helikopters die bij het hoofdkantoor staat voor onderhoud en reparatie. De heli’s zijn daardoor ‘leeg’ maar D. vind juist het technische gedeelte erg interessant. We krijgen ook informatie over de reddingstakel. Deze reddingstakel wordt gebruikt als de helikopter niet in de buurt van het slachtoffer kan landen – bijvoorbeeld in ruw terrein.

Elk jaar worden er ongeveer 1400 evacuaties met een hijstoestel uitgevoerd. Alle Rega-helikopters in het hele land zijn uitgerust met dit moderne, hightech apparaat met een 90 meter lange kabel, omdat het niet alleen vaak wordt ingezet in bergachtige gebieden, maar ook in het laagland.

Word donateur van de Rega

Na de hele tour ben ik er een beetje stil van en tijdens de video waarin ik zo ongeveer mijn ‘eigen missie’ zie, moet ik bijna een traantje wegpinken. Want was was ik blij en dankbaar toen de Rega mij naar het ziekenhuis bracht. De Rega doet in mijn ogen fantastisch werk en is absoluut onmisbaar.

Maar wie betaalt de reddingsploegen en -vliegtuigen die dag en nacht paraat staan om te reageren op noodsituaties? Helaas niet de Zwitserse regering of de kantonale autoriteiten, maar de meer dan 3,6 miljoen donateurs die met hun financiële bijdragen Rega – een particuliere stichting zonder winstoogmerk – in de lucht houden. Alleen dankzij deze steun kan de Rega 24 uur per dag hulp bieden – in geval van nood en dus ook aan jou!

Volledige vergoeding van Rega reddingsmissies

Ook als niet-Zwitser kan je donateur worden van de Rega. Ben je in Zwitserland en Rega donateur? Dan worden Rega reddingsmissies volledig vergoed. Heb je een reisverzekering, dan ben je vaak al gedekt voor reddingsmissies, maar wel goed om dit te checken en of hiervoor een maximum zit qua vergoeding. Een reddingsmissie, zoals die van mij, is al gauw zo’n 6000 euro. En al heb je het niet voor jezelf nodig (omdat je bijvoorbeeld al een reisverzekering hebt), als donateur kan je wel het mensenleven van iemand anders redden!

Meer informatie over donateur worden vind je hier op de website van Rega.

Bekijk hieronder het werk van de Rega en waarom donateurs zo belangrijk zijn.

Accepteer de statistieken, marketing cookies om deze video te bekijken.

Zelf naar een opendag van de Rega?

Vanwege ‘journalistieke’ redenen konden wij per uitzondering het hoofdkantoor van de Rega met z’n tweeën bezoeken. Wil je als consument het hoofdkantoor van de Rega bezoeken, dan worden er alleen op specifieke momenten rondleidingen gegeven in groepen van tenminste 10 personen of kan dit alleen tijdens een speciaal event.

Let op; de rondleidingen zijn alleen mogelijk op specifieke momenten die in de kalender worden aangeduid, deze vind je hier. De rondleidingen zijn veelal in het Duits en soms in het Engels. Voor een rondleiding moeten kinderen bovendien tenminste 10 jaar oud zijn. Een betere optie is om een event te bezoeken, binnenkort worden de events voor 2025 hier op de website van Rega vermeld.

Meer lezen

We hebben meer praktische tips over een gezinsvakantie in de bergen. Kijk hieronder voor meer inspiratie.


Categorieën:

Yvonne (1984) is samen met Manolito (1983) de oprichter van Kids in de bergen, hét travelblog voor de leukste uitjes en vakanties in de bergen met kinderen. Van kinds af aan heeft Yvonne een grote voorliefde voor de bergen. Inmiddels reist ze met haar gezin ook zo vaak mogelijk naar de bergen, zowel in de zomer als winter. Naast travelblogger is Yvonne werkzaam als docent marketing en hospitality voor de opleiding Tourism Management op Saxion in Deventer.

Deel deze blog met je vrienden: